5 sposobów, jak blockchain może zrewolucjonizować przemysł turystyczny

155
5 sposobów, jak blockchain może zrewolucjonizować przemysł turystyczny

Czy nie uwielbiacie podróży? Egzotyczne kraje, tropikalne plaże, margarity sączone o zachodzie słońca przy bujających dźwiękach reggae gdzieś na wybrzeżu oceanu… Niewiele rzeczy jest tak satysfakcjonujących jak możliwość wyrwania się na jakiś czas z codziennego kieratu. Przemieszczanie się na wielkie odległości z miejsca na miejsce może jednak stanowić iście heroiczne wyzwanie. Jeżeli istnieje jakiś sektor usług naprawdę gotowy na blockchainową rewolucję, to jest nim rozdrobniony i niewydajny przemysł turystyczny.

Choć w najbliższym czasie nie zanosi się na to, że łańcuch bloków umożliwi teleportację, technologia ta może jednak sprawić, że przemieszczenie się z punktu A do punktu B stanie się bardziej znośne. Oto pięć najlepszych sposobów, na jakie blockchain może odmienić (bądź już to robi) przemysł turystyczny:

1. Zarządzanie dokumentami i biletami

Blockchain to idealne narzędzie do zabezpieczenia naszej cyfrowej tożsamości. Przy wsparciu danych biometrycznych, takich jak odciski palców lub skan siatkówki, uwierzytelniana za pośrednictwem łańcucha bloków tożsamość pozwoli – przynajmniej teoretycznie – na błyskawiczne przechodzenie przez wszelkiego rodzaju odprawy i kontrole tożsamości.

Oznacza to koniec pospiesznego przetrząsania bagażu w poszukiwaniu paszportu czy oczekiwania aż upiornie powolny celnik odnajdzie właściwą pieczątkę wizową. Pracownicy odprawy i służby ochrony granic nie będą już musieli zadawać żadnych pytań – wystarczy im rzut oka na Waszą zapisaną w łańcuchu bloków tożsamość cyfrową. Będziemy mogli pożegnać się z mordęgą użerania się z celnikami!

2. Personalizacja planów wakacyjnych

Blockchain może być niezwykle użytecznym narzędziem do projektowania spersonalizowanych, oryginalnych planów wakacyjnych – szczególnie jeżeli wesprzemy go Big Data oraz algorytmami AI. Oczywiście na stronach takich jak Expedia czy Booking już teraz możemy filtrować wyniki wyszukiwania tak, aby odpowiadały naszym preferencjom. Problem w tym, że jakimś dziwnym trafem witryny tego rodzaju wciąż kierują nas do tych samych kiepskich hoteli i proponują nam wypożyczalnie samochodów, które nie spełniają naszych oczekiwań.

Tymczasem firmy takie jak Siesta Cloud czy Chozun pracują nad zaoferowaniem klientom planów wakacyjnych w najdrobniejszych szczegółach dostosowanych do ich wymagań. Koniec z przedzieraniem się przez recenzje gości i gąszcz informacji w celu znalezienia atrakcji, które naprawdę warto zobaczyć. Wsparci przez blockchain operatorzy nowej generacji będą w stanie dostarczyć Nam rekomendacji uwzględniających nasze doświadczenia, zainteresowania i opinie turystów o podobnych preferencjach.

3. Tańsze podróżowanie

Jeśli pamiętacie czasy, kiedy trzeba było kartkować katalogi biur podróży, by znaleźć hotel, to zdajecie sobie sprawę, jak długą drogę przeszła branża turystyczna. Internet odmienił ten sektor nie do poznania, eliminując niemal wszystkie tradycyjne biura podróży dzięki temu, że w Sieci każdy mógł samodzielnie i w kilka minut kupić lot i zarezerwować hotel.

Jednak to, co z początku wydawało się fantastycznym rozwiązaniem, stopniowo obrastało w kolejne restrykcje. Duże internetowe agencje podróży zaczęły budować monopole, na których traciły małe hotele i linie lotnicze, konsument tymczasem płacił coraz więcej. Centralizacja przemysłu turystycznego doprowadziła do wzrostu cen i zawężenia oferty.

Technologia blockchain, dzięki swojej architekturze peer-to-peer i właściwości faktycznego łączenia ze sobą użytkowników, pozwoli na wyeliminowanie pobierających słone prowizje pośredników, takich jak Uber czy Airbnb. Dzięki temu, że łańcuch bloków pozwala na pewną weryfikację tożsamości, nie musimy się już obawiać, że zawierając umowę bezpośrednio wynajmiemy mieszkanie od kryminalisty albo nie otrzymamy zapłaty za rezerwację. System inteligentnych kontraktów może zagwarantować, że zawarte umowy zostaną dotrzymane przez obydwie strony transakcji. Znika potrzeba istnienia całego łańcucha pośredników, zostaje tylko prosta transakcja między kupującym a sprzedającym. Oznacza to też zniknięcie wszelkich dodatkowych prowizji.

4. Łatwiejsze śledzenie bagażu

Dużo się ostatnio mówi o roli, jaką blockchain może odegrać w usprawnieniu łańcuchów zaopatrzeniowych. Łańcuch bloków stanowi doskonałe narzędzie do śledzenia transportowanych obiektów – takich jak na przykład bagaż podróżny! Skalę użyteczności blockchaina  tym obszarze uzmysławiają straty linii lotniczych z tytułu zagubionego bagażu – tylko w 2016 roku wyniosły one 2,1 miliarda dolarów.

Oprócz oszczędności dla linii lotniczych, zastosowanie blockchaina do śledzenia bagażu pozwoli też zaoszczędzić nerwów pasażerom. Mało jest rzeczy bardziej frustrujących, niż znalezienie się w hali przylotów i odkrycie, że cały nasz bagaż gdzieś przepadł. W większości takich wypadków nie mamy się do kogo zwrócić o pomoc bądź rozpatrywanie skarg trwa godzinami.

Zdolność blockchaina do poprawy wydajności łańcuchów dostaw i śledzenia obiektów wyeliminuje powyższe problemy. Podróżnik, linia lotnicza i nieszczęsny rezydent biura podróży zaoszczędzą sobie sporo nerwów.

5. Elastyczne programy lojalnościowe

Istnieje wiele inicjatyw planujących coś zrobić z rozproszonymi i niefunkcjonalnymi programami lojalnościowymi, mogą one też przysłużyć się branży turystycznej. Zamiast zbierania punktów, których potem nie będziemy mogli użyć, bo akurat nie akceptuje ich dana sieć hoteli w danym kraju, będzie można wymieniać je w obrębie aplikacji blockchainowych.

Punkty będzie można też przeznaczyć na ulepszenie wakacji. Wyobraźcie sobie, że zbieracie punkty w swojej ulubionej restauracji w swoim mieście, a potem zamieniacie je na lokalne usługi i produkty w Indiach, Japonii czy gdziekolwiek pojedziecie. W ten sposób punkty gromadzone w ramach programów lojalnościowych nigdy nie będą się marnować i mogą zapewnić nam darmowy obiad gdziekolwiek na świecie.

Blockchain ma ogromny potencjał dla branży turystycznej

Jednym z największych problemów branży turystycznej jest przechowywanie danych w ogromnych, odizolowanych od siebie bazach danych. Brak komunikacji pomiędzy przedstawicielami tej branży jest jednym z głównych powodów występowania strat bagażu, opóźnień, overbookingu, komplikacji związanych z zakupem biletów i innych irytujących problemów branży.

 

Technologia blockchain może znacznie usprawnić wszystkie powyższe procesy, co przełoży się na szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne doświadczenie podróżowania dla wszystkich. Nigdy więcej nienawistnych spojrzeń od pracowników odprawy i kłopotliwych sytuacji przy próbie zapłaty kartą obcego banku.

***

Oryginalny artykuł opublikowany został na Coincentral.